måndag 26 april 2010

Do you hear that Mr. Bergqvist? That's the sound of inevitability.


Jon:
Jag antar att det var oundvikligt.
Jag började med Crossfit.
Jag vill inte att det skapar någon oro.
Jag kommer inte att börja fylla den här bloggen med siffrorna från senaste WODen.
Men när Crossfit Nordic drog igång vid Odenplan för en tid sedan var jag tvungen att prova på och visst stannade jag kvar. Av två huvudsakliga orsaker:
1. Jag lär mig saker hela tiden. Allt sånt som man gjort på egen hand endast under överinseende av hustru och samvete skärskådas nu av folk som tycks veta vad dom pratar om. I dag lyfte t. ex. Rickard på locket för att se hur min frivändning såg ut....han var inte nöjd, får jobba på den.
Samma Rickard har också konstaterat att jag aldrig kommer att bli en knäböjare i världsklass. För stela vrister (går att fixa) och för långa lårben (svårare att fixa) säger han. Synd eftersom jag har sålt villan och bilen och plockat ut hela ungarnas College Fund för finansiera mitt framtida liv som resande, professionell knäböjare men det var bra att jag fick veta det innan jag började satsa på allvar.
Varje träningspass är ett undervisningstillfälle och för mig som lärt mig det mesta genom youtube, texter, bilder osv. känns det fantastiskt att ha någon där som gör allt det där jobbet åt mig. Allt jag behöver göra nu är att lyssna, titta och göra rätt. Lätt som en plätt!
Anna brukar kritisera Crossfit för att inte bygga "skills". Jag kan i viss mån hålla med henne. Mycket av fokus kring Crossfit på nätet ligger på siffror och på att träna så att man kräks. Det är lätt att känna att det inte finns något fokus. Att Crossfit handlar om att bara köra för att nå ett illa definierat stadium där man är "vältränad" för att man gör "Fran" riktigt snabbt eller för att ens "Crossfit Total" är en massa kilon. Vad detta "vältränad" sedan egentligen innebär är inte sällan luddigt. Motsatsen till detta är att hålla på med något som gymnastik, BJJ, fotboll eller liknande där det är tydligt vad man tränar för. Träningen får ett mål på ett annat sätt.
Vad jag har upptäckt är dock att Crossfit inte alls behöver vara på detta sätt. Denna upptäckt beror antagligen minst lika mycket på hur kunniga och ambitiösa tränarna på Crossfit Nordic är som på något annat. Jag lär mig "skills" dagligen. Knäböjen är en "skill", boxjumps, frivändningar och muscle-ups (inte för att jag kan göra en än) är det också. Till och med att göra armhävningar är det. Dom kan göras bättre och dom kan göras sämre.
Betraktat på detta sätt är Crossfit en skattkista av "skills", åtminstone i Crossfit Nordics tappning.
2. Träningen är svinbra. Utöver att jag lär mig nya saker hela tiden så svarar kroppen riktigt bra. Jag känner mig bättre tränad än på länge. Kettlebellen och Crossfitten korsbefruktar varandra. Användningen av höften och pressarna ger mycket för Crossfitten och uthålligheten och kondisen gör mig mycket starkare med kulorna.

Jag kommer försöka vara så mycket som möjligt på Crossfitten under våren och sommaren för att dra åt mig så mycket som möjligt av Erik, Mads och Rickards kunskaper.

Tillslut vill jag bara meddela att jag idag gjorde en dubbel bottoms-up-press med 16 kg. En i varje hand alltså. Det är fan en skill.

Och Ja!. Fredrik kan fortfarande köra helt slut på mig.

1 kommentar:

  1. CrossFit inte bygga skills? Det är ju det som är så fint med CrossFit - att man när man definierar "fitness" inte bara tar med biologiska mätbara egenskaper (ex musklestyrka, vighet osv) utan även neurologiska sådana (ex koordination, precision, smidighet osv)! Just förmåga att effektivt förflytta kropp och vikt är en "skill", likamycket som något biologiskt. Anna har fått det helt om bakisfoten :-)

    Nog för att det är krångligt att få tid med ALLT (vi sysslar ju typ med allt), och det är kanske det Anna menar? Att det blir FÖR dampigt och att man aldrig blir absolut expert på nåt enskilt litet? Nä, det må så vara, men man blir ganska jäkla bra på det mesta åandrasidan!

    Kul att du kommit igång, och kul att ni är tillbaka, båda två. Hälsa gärna på här nångång också.

    SvaraRadera