torsdag 3 december 2009

Sultans of Swing - Utmaningen



And then the man he steps right up to the microphone
And says at last just as the time bell rings
'Goodnight, now it's time to go home'
And he makes it fast with one more thing
'We are the Sultans... We are the Sultans of Swing'


I somras körde vi utmaningen - Sixteen tons - att lyfta 16 000 kg på valfritt sätt på så kort tid som möjligt, resultatet finner ni här och här. Men det var ju länge sen nu och det är dags för en ny. Den nya utmaningen är istället för på massa, baserad på r-e-p-e-t-i-t-i-o-n-e-r! En sjuhelvetes jäkla massa reps.

Innan den stilige Loa Falkman ställer sig på Sollidens scen och uppmanar klockan att ringa ska vi ha gjort 5000 swingar. Det blir helt vanliga kettlebellswingar, upp till ögonhöjd, som i klippet lite längre ned, Anna kör med 24an, Jon med 32an. Inte bara många, utan tungt också! Man får lägga upp det hela precis som man vill, 5000 swingar på en och samma dag är knappast troligt, dock klart godkänt men även 10 swingar åt gången en gång i timman varje dag fram till nyår är också ok. Anything goes. På förra utmaningen vad det, oss veterligen bara Fredrik som nappade, den här gången hoppas vi på fler partners in crime.

Så... vilka är med då? Ola? Liljeros? Laszlo? Linus A? Fredrik? Han ska väl vara värst som vanligt och kör utmaningen med 'the Beast'. Jocke? Martin och Bear? Fast de är ju så jäkla fit, de kör väl typ 5000 swings som uppvärmning! Alexander? Johan H?

Om det bara så lite som darrar aningen i kettlebelltarmen och ni så mycket som ägnar en tanke åt hur ni skulle lägga upp det, så, var med! Det blir kul, oftast i alla fall. (It doesn't have to be fun to be fun). Kom igen nu, var med och lek, snälla! Nu kör vi!

Och vafan, Where The Girls At?

7 kommentarer:

  1. I am on ;) och om jag kör 5000 till nyår så kanske jag kan bli fit hehehe

    SvaraRadera
  2. Åh yes, Jocke! Vilken underbar morgonöverrraksning att du är med. Way to go. Full fart framåt!

    Anna & Jon

    SvaraRadera
  3. Roligt initiativ och bra motivator för mig att träna över julen. Har en 24 kg kb hos föräldrarna som jag ska hälsa på, så det får bli den.

    Haha, nu när jag räknar lite, så kanske jag gör en variant:

    "6666 the number of the beast"
    Kettle bell swings, 6666 reps

    Dvs lika stor vikt förflyttad som 5000 svingar med 32an. Får se hur det blir. 400 har jag gjort på typ en halvtimme, så en uppskattning blir att det tar 5-7 h. Nästan för stört för att inte göras :)

    SvaraRadera
  4. Vilken uppryckning!!!
    Är sugen på vara med på denna utmaningen men det stör mina andra planer lite, ska fundera lite idag ....

    SvaraRadera
  5. Sådär ja nu har jag funderat färdigt och just gjort 300 svingar med 40 kg!

    SvaraRadera
  6. Eh.. hrm... jag kan nog inte vara med :-). Saxat från bloggen:
    "Ska bli kul att följa dessa utmaningar. Tyvärr kan jag inte själv medverka. Min förfinade och känsliga fysik blir tyvärr skadad direkt när jag tar ett ett steg utanför övningar eller volymer som jag inte har byggt upp stegvis. Beror nog delvis på ålder och delvis på ackumulerade skador - så ni andra kan nog lugnt köra på."

    Ge järnet!

    SvaraRadera
  7. Fredrik: vi visste det! Välkommen.
    Alexander: Vi kommer att sakna dig på planen men din närvaro vid sidlinjen kommer att uppsakattas. Tänk Al Pacino i "Any Given Sunday" http://www.youtube.com/watch?v=9rFx6OFooCs

    SvaraRadera