söndag 3 januari 2010

For those about to lift - We salute you


Jon:
Nyårets första avtryck blev en rejäl förkylning och en lätt skada i höger axel. Den här bloggen har handlat så mycket om hinder på senaste tid så förkylningen skiter jag i. Det blir kanske inget VO2-max de närmaste dagarna men tungt ska det lyftas i alla fall. Axeln är lite värre. Den är på bättringsvägen och dragövningar funkar ganska bra. Pressövningar är värre så det bli kanske svårt att greja 90 kg bänkpress före den 8e. Om marklyftsmålet på 150 är möjligt att uppnå ska jag testa i morgon. Det här inlägget ska dock inte handla så mycket om mig som om några av de jag omger mig med.
Under hösten har jag och Anna haft turen att få testa våra tankar om träning i praktiken på en mycket tacksam försökskanin. Han har som mål att kunna spela fotboll på div. 5-nivå (spelar nu i korpen), bli smidigare samt att springa Stockholm maraton på 3:30. Han har gjort en Iron Man så det är ingen duvunge vi pratar om men nu vill han framförallt bli snabbare, explosivare och starkare. Vi har jobbat med kettlebells från grunden, med kroppsviktsövningar, yoga, tabata och andra intervall.
Han har kommit till oss några dagar i månaden för teknikgenomgångar och rejäla genomkörare och utöver det har han fått veckoprogram att jobba med själv. Och satan vad han har jobbat. Han har verkligen slitit som ett djur 5-6 dagar i veckan. I morgon kör vi igång igen efter ett litet helguppehåll med maratonträningen. Just maratonlöpträning är inget vi är särskilt kunniga i så där har vi lånat ett annat program som vi modifierar lite.
Hur träningen har fallit ut får vi veta under våren när fotbollen kommer igång på allvar och i Juni på 42195 meter runt Stockholm.
Den andra personen som jag har haft nöjet att experimentera med är en arbetskamrat som länge uppgett sig vara sugen på att börja träna men som aldrig riktigt fått ars... ur vagnen. Han är inte så stor så min tanke var att kolla hur mycket starkare man kan bli på bara ett par veckor med hjälp av enbart klassiska lyft övningar. Vi har sedan strax innan jul kört nere på pro gym 4-5 dagar i veckan med bara marklyft, bänkpress och militärpressar samt avslutat varje pass med chins och dips.
Alla ni som har tränat andra vet att det är väldigt stor skillnad på hur fort folk lär sig. En del kan ta hur lång tid på sig som helst att lära sig en acceptabel bänkpress. Andra gör en perfekt squat efter man visat dom en gång. Den här personen tillhör den andra kategorin. Det hade varit svårt att nå några resultat på knappt tre veckor om all tid hade gått åt till att försöka sträcka ut en böjd rygg, skjuta fram krummande axlar eller försöka förklara vad det innebär att spänna mage och därefter låta den spänningen sprida sig genom kroppen. Nu gick det på en timme eller två (justeringar i efterhand måste alltid göras men det har aldrig kommit i vägen för träningen) och ganska snart kunde vi börja lägga på vikter. Han har gått från att knappt orka 50 kg i marklyft till att göra flera ettor på 80 kg, från 45 i bänkpress till 65. Om ett par dagar kommer en första chin och i går gjordes 8 dips. I går testade vi några squats också och även om det inte var några vikter att tala om på stången har han en form som gör mig grön av avund. Jag hoppas han fortsätter efter första månadskortet har gått ut.

Hursomhelst vill jag bara säga att jag lärt mig otroligt mycket av att få träna dessa båda. Man tvingas reflektera över sin egen träning, sitt upplägg, sin teknik och sin egen inställning och attityd. Jag hoppas att jag får jobba mer med dessa båda och med många andra i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar