fredag 15 januari 2010

Rysk dödlyft


Jon:
Jag fortsätter med marklyft enligt "Russian Squat Routine". Andra passet igår vilket innebar 5*5 på 70%, vilket i mitt fall är 105 kg. En av fördelarna med att följa ett program är att man alltid vet vad vad man ska göra i gymmet i förväg. Det innebär att det är lättare att mentalt förbereda sig. 5 set med 5 reps på 105 kg är förvisso inget som kräver någon enorm mental uppladdning men skillnaden finns ändå där när man kan tänka på det innan man somnar och när man sitter och trycker i sig sin frukost. Att sen faktiskt göra det blir liksom mer av en belöning.
Efter avklarade marklyft var det dock fria aktiviteter och eftersom axeln inte är tillräckligt bra för bänkpress så blev det chins med 10 kg runt midjan i stället. Pyramid upp till 7 och sen till baka till 1 (direkt från 7 till 5 dock). Ingen speciell koll på klockan och antagligen i ett långsammare tempo än nödvändigt. Det kändes riktigt bra och så här 24 timmar efter så känns det att det tagit.
I dag var tanken att vi skulle testa våra nya skidor men Anna verkar försenad så vi får se.

5 kommentarer:

  1. fan du kör på hårt ser det ut som. Fick din kompis nånsin autografen? :) jag är sjukt intresserad av det där FMS är det bra tycker du? är väl det testet där man kollar vart man är svag å så? är du duktig på det, skulle du vilja göra det på mig? :) jag ska ju öppna MMA klubb nu med min gode vän bobby, jag ska ha en nybörjar kurs i mma som börjar 1 mars å sträcker sig över 3 månader där man kommer få lära sig alla grunder i mma alla postiioner osv. Kommer vara i små grupper så alla vekrligen lär sig allt. Vore jätte roligt om du å din kille å din kompis då kanske var intresserade av att komma :) / Jycken

    SvaraRadera
  2. Tjena Magnus. Det är jag - Jon - och inte Anna som gått FMS-utbildningen. Vad man gör är egentligen att man med några enkla tester kollar på brister i stabilitet och flexibilitet samt på obalanser i kroppen som har potential att leda till framtida skador. Dess främsta funktion är alltså skadeförebyggande. Om jag är duktig på det? Well helt ärligt så är jag ju rätt grön men själva testerna är väldigt enkla. Det är korrigeringarna som är mer invecklade. Men är du intresserad av att testa så ställer jag gärna upp. Du kan kontakta mig på youmakelovingfun.blogspot@gmail.com
    Var ska ni öppna klubben?
    Jon

    SvaraRadera
  3. kommer öppna klubben på rådmansgatan, I kroppskulturs lokaler om du vet? kommer få tillgång till gym, matta dygnet runt typ där man kan köra fys och träna själv när man vill

    SvaraRadera
  4. Dygnet runt? Låter grymt. Själv jobbar jag kvällar så jag har lite svårt att passa "normala" tider. Jag antar att MMA-träningen kommer ligga på kvällarna?
    Jon

    SvaraRadera
  5. jo den kommer ligga tis 17.30-19.00 tor 19-20.30 sön 10.30-12.00

    SvaraRadera