tisdag 3 november 2009

FMS


Jon:
I helgen var det äntligen dags för FMS-kursen i Göteborg. Kort så går FMS (Functional Movement Systems) ut på att man genom sju tester letar upp och åtgärdar svagheter och obalanser i kroppen som i förlängningen kan leda till skador. I testerna tittar man på rörelsemöster och förmåga att utföra vissa rörelser. Kursen gavs av Brett Jones som bland annat är Master RKC på Fighter Center i Göteborg.
Såhär några dagar efteråt så går mina tankar såhär:
Jag gillar verkligen FMS ansats. Med det menar jag att jag tycker att det är ett system vars intentioner jag verkligen sympatiserar med. Att skapa ett verktyg med vars hjälp man på ett relativt lätt sätt kan analysera var en persons svagheter och brister ligger för att kunna rätta till dom är fantastiskt. Man står verkligen för en holistisk syn på kroppen där inget betraktas som fungerande i isolation. Så långt är allt väl. Dock måste jag erkänna att jag varken är tillräckligt kunnig eller tillräckligt erfaren för att kunna jämföra FMS med t.ex. "vanlig" sjukgymnastik eller liknande. Jag kan heller inte bedöma sanningshalten eller relevansen i allt som sägs och det är MYCKET som sägs.
Jag får hursomhelst en bra känsla av det som är FMS innehåll.
Kursen som sådan hade dock en del övrigt att önska. Framförallt gäller det kursmaterialet som bestod av ett kompendium. Detta kompendium var rörigt. Det var svårt att hitta vad som sades under föreläsningen i kompendiet och vad som sades överensstämde inte alltid med det skrivna. Det kändes lite som att kompendiet var skrivet för en äldre kurs.
Det hade också kanske varit att föredra att få textmaterialet innan själva kursen så man hade haft en chans att komma bättre förberedd. Nu kom många av frågorna i efterhand när kursen var över.
Jag hade också gärna sett att det fanns en databas tillgänglig för dom som genomgått kursen där man kunde få alla tester, korrigeringar, stretchar osv. på film med beskrivningar. Jag filmade själv en del av demonstrationerna men det är ändå väldigt svårt att komma ihåg allt. Jag vet att det finns någon form av databas där man kan hitta förslag på lösningar till olika problem men den kostar pengar (75 dollar i månaden) och jag vet inte om det finns några rörliga bilder.
Jag vill väldigt gärna få användning för det här men det känns som att man lämnas lite hängande efter att kursen är över. Som att det är ett ganska stort steg från att ha gått kursen till att faktiskt kunna applicera det man lärt sig i någon större skala. Jag ska hursomhelst göra mitt bästa. Gjorde testerna i hemmaversion på Anna och hon fick treor på nästan allt. Betydligt bättre än mig.
Det var också roligt att besöka Fighter Center i Götet. Träffa alla kettlebellare i den verkliga världen. Grattis också till Tommy Blom som numera är RKC II.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar