måndag 16 november 2009

L-sit to free fall

Jon:
Var ute på landet i helgen och övade på "l-sit to free fall". Som ni ser sitter den perfekt!
Väl hemma och Anna på boxningen kändes det som snatch-dax så jag tog fram gymbossen och spellistan och siktade på 15 minuter vo2-max med 24an. Högern kändes riktigt bra men huden på vänsterhanden sa nej med det samma. Vad som händer då är att tekniken försämras radikalt. Jag får inte riktigt ut kulan i båge och jag släpper den mycket djupare. Det fick bli endast 7 minuter. Eftersom jag hade mycket kvar att ge pausade jag 1 minut och fortsatte med 16 kg och 9 reps/15 s. Det är slående hur kroppen vänjer sig vid en tyngre vikt och hur mycket lättare en lättare vikt då blir. Det var inget problem att hålla 9 reps-kadens vilket jag verkligen behövt kämpa med tidigare. Man kanske ska börja experimentera lite med att växla mellan vikterna inom samma pass.

2 kommentarer:

  1. Snyggt med ringarna!
    Har du testat drop sets nåt med de olika vikterna?
    En del menar också att ett bra sätt att aktivera nervsystemet för tyngre kettlebells är att avsluta ett pass med ett fåtal tyngre reps (tex 24kg) även om den egentliga träningen utförs med lättare vikt (typ 16kg).

    SvaraRadera
  2. Drop sets körde jag en hel del i gymmet för några år sedan. Har aldrig gjort det med kettlebells dock. Ska börja experimentera med att jobba med olika vikter mer. Det är lätt hänt att man bara lägger av om vikten man kör med blir för tung men det finns kanske då en poäng i att gå ned i vikt och öka i intensitet. Jag antar att det är något åt detta håll som Charles Staley talar om i sin "Escalating Density Training". Ska också testa att köra några set betydligt tyngre efter att ha börjat intensivt och lätt.
    Jon

    SvaraRadera