söndag 27 juni 2010

Big juggles, no troubles and dancing with myself

Jon:
Sommar på riktigt och ledig från jobbet. Vad kan då vara bättre än att ta ut lilla gjutjärnshunden på promenad. Jag följer inget som helst träningsprogram nu så vet aldrig riktigt vad som ska hända när jag kommer ut. Mycket lek blir det i alla fall. Tog med 32an ut och värmde upp med tvåhandswings. Över till enhandswings, cleans och snatchar. Siffrorna är inte så viktiga men jag försöker hålla balans mellan högern och vänstern i all fall. Sen jonglerande. 32an är betydligt lättare att jonglera med än både 16 och 24 - åtminstone så länge jag gör det med båda händerna. Greppet orkar inte riktigt på vänstern. Det är alltid lite darrigt under de första repsen. Det tar lite tid att hitta balansen, höjden och rätt rotation. Tekniken blir också lite annorlunda mot de vanliga swingarna. Mer squat än "hike pass".
Avslutade det hela med några korta stegar clean/push-press.
Just det här planlösa lekandet får mig att fundera på om man inte ska odla den träningsmetodiken. Tveklöst är det så att det finns plats för rigorösa program inom all typ av träning. Men ett komplement till den träningen kan också vara denna planlösa lek. Man kan ibland se den hos folk som är riktigt duktiga på att jonglera: större vikt på lek, kreativitet, "flow" och mindre vikt på "träning". Min tanke är att lägga in pass här och där som man inte alls bestämmer i förväg hur dom ska utföras utan bara låter kulan gå så obrutet från övning till övning som möjligt. Tänk kettlebellparkour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar