lördag 11 juli 2009

Burn motherfucker burn

Anna (backtrack forts):

Kanske lite väl aggressiv rubrik men jag var så himla arg. Var på Eriksdalsbadet för någon dag sedan. Hade några timmar över på eftermiddagen och var så nöjd över att jag hade kommit på att jag skulle dra till gymmet på eriksdalsbadet och öva på styrkelyften vi lärde oss av Fredrik i helgen. har tränat en del med de fria vikterna där tidigare men aldrig gett mig på skivstängerna av den enkla anledningen att jag liksom inte riktigt vetat hur man gör. (Det finns ju iofs många kukiga snubbar på gym som har riktigt dålig koll på hur man gör med en skivstång, men sån vill man ju inte vara).

Anyway. Jag kom in i den undanträngda fri-viktsdelen av gymmet med upprullade ärmar och svettpärlor på bröstet efter 5 min uppvärmning på roddmaskinen (som Fredrik brukar göra), sjukt redo att Lyfta. Lyfta på riktigt, känna mig stark och tuff. Att för en gångs skull känna att man vet hur man gör. Kollar mig omkring, låtsas som att jag inte märker de där förhatliga pumpar-killarnas blickar, men jag ser ingen skivstång. Det fanns ingen skivstång! Det fanns ingen skivstång! Jo, det fanns en sån där stång på räls, en Smiths-masikn. Alltså allvarligt, på räls. Vad är det för ett gym? En miljarrrd maskiner men ingen riktig stång. Som jag sa till några gamla gymrävar som jag bondade med i min ilska:

Det vore ju fruktansvärt om man blev stark på riktigt!


Så, ja. Det blev varken marklyft eller bänkpress. Det enda som blev var frivändingar. Frivändningar med en sån där spinkig liten kort stång som pumpar-killarna kör tvåhandscurls med. Inte riktigt någon känsla. Inte som i lördags i källargymmet med Fredrik. Men ända bra att öva på frivändingarna. de är verkligen komplexa. Mycket att tänka på samtidigt. Men jag längtar efter att köra marklyft igen. Det var sån upplevelse. Den där tyngden i händerna, för axlar, rygg. Åh, det pirrar lite i magen när jag tänker på det.

Sen efter 15 minuter av arga frivändningar gjorde jag lite andra grejer med hantlarna,

10/10 pressar med 12, 5 kg
5/5 renegade rows 10 kg
10/10 viktade sneda situps/magvridningar 12,5 kg
5/5 turkish getups m hantel 12, 5 kg
5/5 squatpressar 10 kg

Två rundor. Pumpar-snubbarna kollar alltid med stora ögon när man kör t.ex. renegade rows och TGU. Det är som att de aldrig sett något annat än isolationsövningar. Någonsin. Som att tunga styrkeövningar för hela kroppen är något från yttre rymden. Ååååh. Så trött på dem. Kan man inte stänga in dem i någon maskinpark någonstans?

Tänkte att jag skulle avsluta med lite kroppsviktslekar typ kanske handstående armhävningar, de där grod-armhävningarna och s jag såg på Fredriks blogg, och annat kul. Men alltså det finns ju knappt väggar att stå på händer mot där på gymmet, knappt rum att hoppa runt i grodmode.

Och där och då slog det mig. Det är fan svårare att göra något kul och vettigt på ett toppmodernt utrustat gym än det är där jag tränar ute på gräsmattan och lekplatsen i Fiskis. Svårare på gym! Roligare ute! Folk är så jävla lurade. På lust och pengar. Kom ut till oss i Fiskis så ska vi alla träna och ha askul. Samtidigt. Vi tävlar i vem som kan hitta på roligast övningar med hjälp av endast parkbänk och träd. Och jag lovar, fantasin tar aldrig slut!

1 kommentar:

  1. Mycket bra inlägg, håller med om att det fan är svårare att få bra träning på ett glamgym. På gymmet jag var på i danmark fanns tex ingen pullupsstång, ringar, olympiastång, kettlebells eller änns hantlar över 32 kg. Det finns ju annat bra man kan göra men man blir bara distraherad av alla maskiner och jag får en så pissig känsa av det!

    Gå ut och finn dig en stor sten och lyft-roligt och bra träning och kanske kan göra dagen roligare för nån som kollar på och inte fattar att det är bra träning!

    Stay strong!

    SvaraRadera