lördag 11 juli 2009

Holiday


Jon:
Första semesterdagen. Anna skulle egentligen ha jobbat men fick ledigt. Så nu är det alltså här: en månads oavbruten fritid. Vad kan inleda detta paradis bättre än ett pass järnklotskelande.
Vi hade lite kort om tid så jag satte ihop ett 15 minutersprogram. Generellt passar den längden på pass mig ganska bra. Det känns skönt att klara av ett riktigt program varje dag. Att göra det så kort brukar garantera att det faktiskt avverkas. Sen kan man leka lite med vikterna under hela dagen. Typ göra chins när man passerar stången, dips i hörnet mellan diskbänken och arbetsbänken i köket när man går efter en macka, lite handstående när väggen ser inbjudande ut osv.
Några av grundtankarna med dagens program var att koncentrera det runt basövningar, att få in relativt mycket svingar samt att jobba på snatcharna. Både jag och Anna körde med våra RKC-cert vikter. Jag med 24 och Anna med 16. De enda gångerna vi kör lättare nuförtiden är egentligen när vi kör Kenneth Jays Viking Warrior VO2 max.
Dagens pass blev följande:

Armhävningar - max
Tvåhandsvingar - 1 minut
Clean/Push Press Vänster - 1 minut
Armhävningar - max och sen vila under återstoden av 1 minut
Clean/Push Press Höger - 1 minut
H2H Svingar - 1 minut
Armhävningar - max och sen vila under återstoden av 1 minut
Squat med kulan i vänstern - 1 minut
Squat med kulan i högern - 1 minut
Armhävningar - max och sen vila under återstoden av 1 minut
Roundabout - 1 minut
Vila 1 minut
Snatches med fria byten - 3 minuter
Armhävningar - max

Tanken med att lägga 3 minuters snatch i slutet var att simulera slutet på snatch test utan att behöva köra sönder händerna helt. Målet var alltså att ligga på runt 60 reps. Jag tröttnade rätt fort. Gjorde 18 reps på första minuten och tappade sen räkningen. Anna var dock grym! 56 reps! Så gott som där alltså. Jag får träna mer.
Sammanfattningsvis kändes det som ett riktigt bra upplägg på passet. Anna hade spykänslor i duschen men inga nya blåsor i händerna. Alltid ett bra betyg.

Eftersom Anna fick dagen ledig började vi också titta på Pavels stretch DVD. Kommer återkomma till den senare men första intrycket är riktigt gott. Jag behöver verkligen mjukas upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar