torsdag 22 oktober 2009

Däckad





Jon:
Höstmorgnar med fisksätra som ett grått mini-Grozny utanför fönstret är inte det som bäst får träningslusten till kokpunkten. Men man tar vad man har. Det bli många gäspar på väg ut till Älvsjö och ett pass med Fredrik. Fredrik själv är dock glad och meddelar flinandes att han har en "rolig" överraskning åt oss. Först uppvärmning och snatchtest dock. Det här testet som tidigare kastade sin kalla skugga över våra liv börjar nu mer kännas som en liten tigerunge: lite bråkig och med vassa tänder och klor men allra mest gullig. Anna klockade in på stabila 116 reps efter 5 minuter och jag klarade 2 reps färre. Det lär bli vårt minsta problem på RKC.
Sen kom överraskningen: The Prowler. Alla som tittat på filmer från DeFrancos vet ungefär vad det handlar om. I vårt fall är det ett stort bildäck som ska puttas fram och tillbaka över gympasalsgolvet. Kort vila och sen putta igen. Fem gånger fram och tillbaka. Det är en hel del teknik inblandat. Tyngdpunkten låg och händerna på sidan av däcket snarare än ovanpå. Jag trodde inte att jag skulle kunna komma upp på fötter igen efter fjärde rundan. Fick liksom först lyfta ena knät upp på däcket och sen rulla upp på huk. Anna klarade det betydligt bättre än mig. "Det här var ju jätteroligt" sa hon efteråt, pillade sig lite i naveln och såg sig runt efter en kettlebell att börja swinga.
Resten av träningen körde vi combos - 20 reps clean, snatch, press, enhandsswing - och med dubbla kulor - snatches och pressar.
Jag har sagt det förr och säger det igen: dubbla kulor är riktigt roligt!
Jag har under de senaste dagarna funderat en del över det här med Viking Warrior. Känner mig liksom inte riktigt tillfreds med upplägget. Håller på att försöka läsa in mig mer på det för att återkomma med ett mer strukturerat och genomtänkt inlägg snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar