torsdag 29 oktober 2009

Not snatch well, but snatch forward, voyagers


Jon:
Är inne i ett snatchstim. Att köra vo2-max med 24an är verkligen en utmaning! Huden på händerna har ju alltid varit min största svaghet men jag har nu börjat hitta lösningar. En lösning är bra tejp. Det kan man förstås tycka är en dålig lösning eftersom den sas bara lagar en redan existerande skada. Det är förstås sant men faktum är att om man verkligen kör med kulorna så tar händerna skada och då är det skönt att kunna fixa till det. Den andra lösningen härstammar från ett inlägg på Reclaim the Gym. I bottenläget så vrider jag in tummen bakåt. Vet inte om det är RKC eller om det är mer Girevoy men funkar gör det. Den tredje lösningen har jag RKC-Jocke att tacka för. Han påpekade att jag skulle göra mina snatches mindre som knäböj. Försökte idag alltså luta mig mer framåt som jag sett både Steve Cotter och Mark Reifkind göra (inte riktigt lika mycket dock). Känns lite ovant då kulan får en lite större båge framför allt på uppvägen och det känns också lite tyngre och långsammare såhär i början men det skonar händerna. Hallelujah!
Hade lite lite tid idag så jag bestämde mig för att bättra på min senaste vo2 24 kg med några minuter. 9 senast, 11 idag. Det är inte stormsteg och det är inte perfekt men det är framåt och det är tungt. Med två minuter extra i veckan så klarar jag 80 set i Januari.

1 kommentar: