måndag 26 oktober 2009

Tabata Shaking Legs

Dr. Izumi Tabata
Jon:
Börjar bli lite tänd på dom här crossfitpassen. Det är kul att pröva något nytt och det är kul att ha så många andra att jämföra sig med. Såg att Bear på Crossfit Uppsala körde något som heter "Tabata something else". För er som inte är i svängen så är Tabata en form av intervallträning där man kör 8 intervaller med 20 sek arbete och 10 sek vila så hårt man någonsin orkar. Tabata something else innebär att man kör 4 sådana omgångar i sträck med pull-ups, armhävningar, sit-ups och squats. Man antecknar under tiden hur många repetitioner man klarar i varje intervall.
Mitt resultat blev följande:
Pull-ups: 15, 8, 4, 3, 2, 3, 2, 3, 3.
Armhävningar: 22, 20, 10, 1o, 8, 7, 6, 7.
Sit-ups: 10, 10, 10, 9, 9, 8, 7, 8.
Squats: 17, 18, 18, 18, 18, 17, 16, 16.
= 339

Ska man säga något om det här så är väl det mest iögonfallande den branta backen nedåt i pull-ups. Jag kan som sagt inte kippa vilket gör att det blir mer av en isoleringsövning. Det påverkar inte hastigheten så mycket i första setet. Skulle nog kunna klara ytterligare 2 reps där. Efter det är jag dock så gott som slut. 10 sek är alldeles för kort tid för återhämtning. De sista 4 seten görs med paus mellan repetitionerna. Här är väl det kanske en bättre strategi att inte gå all in på första utan försöka hålla mig runt 10 längre tid (kommentar, tips någon?). Här känner jag hursomhelst att jag kan förbättra mig ganska mycket, ganska snabbt. Det samma gäller sit-ups. Här är jag lite osäker på vad som är reglementsenligt. Jag antar att crunches inte räknas som korrekt? Hur högt måste kan gå och får man kila fast fötterna? Eller är det kanske lika bra att inte bry sig om antalet reps och köra Janda istället.
Armhävningar och squats känner jag mig ganska nöjd med.
Sammanfattningsvis borde jag kunna klara 360 om jag bara putsar lite på strategin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar