söndag 18 oktober 2009

Viking Warrior 15:15 - been there, done that, got the T-shirt


Jon:
Man skulle kunna tänka sig att 19 rätter på Oaxen, tre flaskor vin och sen hemkomst skulle kunna fungera prestationsnedsättande men då har man fel.
Det har känts dags för VO2-max i ett par dagar nu men tiden har inte riktigt räckt till. Så när Anna slank iväg på pole dance idag (bilder kommer nog senare i kväll) så tog jag tillfället i akt. Av med ringen, ställa in gymbossen, ta fram vatten och handduk, ta fram spellistan på Spotify, ta ett djupt andetag, trycka på play, på start och köra. Det kändes riktigt dåligt i början. Jag fick inte upp någon bra rytm och åttonde repetitionen kom gång efter gång ett ögonblick för sent. Händerna kändes inte heller särskilt bra och jag började experimentera med lite annan teknik: att lägga handtaget inte i handflatan utan längre ut, bara i fingrarna sas. Det funkade riktigt bra för högern och skonade valkarna helt men i vänsterns klämdes dom fast så jag fick fortsätta med handtaget i handflatan. Efter en stud upptäckte jag dock att högern började komma mer och mer efter - att den helt enkelt var tyngre. Jag antar att det beror på att vikten förskjuts längre ut från kroppen och att det därför krävs mer energi för att dra upp den igen. Tillbaka till originalgreppet alltså. Efter runt 60 set började huden lossna från vänstern och jag började seriöst fundera på att bara slå mitt förra rekord och sen lägga av. Såg sen rullen med tejp. Darrig och flåsig pillade jag fram en remsa, gjorde åtta reps med högern och slog några varv med tejp kring vänstern. Huden hade redan lossnat så den var för sent för att rädda men den hölls i alla fall på plats tillräckligt för att jag skulle kunna avsluta. Högern höll helt. Till tonerna av Neil Youngs "My my, Hey hey" seglade de sista seten i hamn. 80 set med 8 reps på 40 minuter. Tekniken är inte alltid perfekt men jag försöker använda mängden repetitioner till att verkligen hitta bra teknik, att fila på småsakerna. Jag ligger heller inte alltid perfekt i tiden. Ibland har jag precis låst ut åttonde repetitionen på pipet, ibland är kulan redan i marken, ibland är kulan på väg upp till första repetitionen på pipet, ibland har det hunnit gå en sekund innan jag börjar för att jag druckit vatten. Jag vet inte hur petnoga man ska vara med det här. Det känns dock inte som att en sekund hit eller dit spelar någon större roll, eller?
Nu ska jag i alla fall gå vidare i Viking Warrior-programmet och börja köra 36:36. Tänkte också fortsätta på 15:15 men försöka få upp kadensen till 9 reps/15 sek. Får nog börja med 12 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar