söndag 6 september 2009

Gymnastik

Jon:
Gymträning i fredags. Knäböj med 80 kg 5 set. Bänkpress 70 kg 5 set. Chins med 15 kg extra 5 set med 4 reps och tillslut dips 3 set med 12 reps.
Men det är inte det jag vill skriva om.
Istället vill jag tipsa om en fantastisk hemsida: Gymnasticbodies.com/
Den är helt dedikerad till gymnastträning. Här finns mängder av tips på övningar och progressioner upp till svåra grejer som human flag, planche, korset i ringar osv. Allt kompletterat med filmer.
Sidan görs av Christopher Sommer - en amerikansk gymnasttränare som nyligen har gett ut en bok i ämnet - "Building the Gymnastic Body". Jag har beställt ett ex. och återkommer med mer information när det har kommit. Hursomhelst tänker jag lägga in fler kroppsviktsövningar i träningen i framtiden. Jag börjar med att följa Sommers tips för hur man ska kunna klara en planche från den här artikeln. Det lär dröja innan jag klarar en men mitt "frog stand" håller redan nu i en minut så jag är på väg. Jag återkommer med bilder på varje klarat steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar