tisdag 15 september 2009

Gymråtta/Labbråtta

Anna:
Jag har ju ännu inte berättat om igår! Jag ska delta i en forskningsstudie som testobjekt och igår var första testet där mina nivåer vad gäller styrka och syreupptagningsförmåga skulle fastställas. Jag har inte fullständigt greppat vad de forskar på men grovt taget så handlar det om uthållighetsträningens negativa effekter på styrketräning och vice versa. Intressant eller hur?

Så igår morse var jag på Idrotthögskolan i deras labbgym. Vilken grej. Det heter inte labbgym det heter typ biomekaniskt testlaboratorium. Och det var precis vad det va. Stället såg ut som där Ivan Drago tränar inför mötet med Rocky i fjärde filmen (kolla klippet)! Rummet var fyllt med datorer, slangar, vikter och konditionsmaskiner. Vi mätte 1RM i benpress (200) och VO2max (ca 44 l/kg).




Kul att göra ett riktigt VO2maxtest men konstig grej liksom att sitta på cykel omgiven av surrande och pipande apparater, stirrandes på sekundvisarna på en klocka, andas genom en obehaglig mask och trampa allt man har. Liksom inte riktigt så man brukar köra. Mycket välbekant är dock den sugande träningsvärken i låren. Den är universell antar jag.

Det riktigt obehagliga kommer dock nästa gång. Då ska jag ge vävnadsprover, närmare bestämt muskelbiopsier. Man kör helt enkelt ner en tjock ihålig nål i låret och tar ut ett tvärsnitt att muskeln. Ehh, mm, känner min liite svag i benen när jag tänker på det. Men bilder kommer, det kan ni vara säkra på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar