tisdag 29 september 2009

Ring-a-ding


Jon:
Jag kan inte låta bli att titta på mina händer idag. Dom är fortfarande så gott som hela men bara en reps från att vara fullständigt söndertrasade.
Efter VO2-max igår träffade jag Anna på gymmet. Vi värmde upp med ett par ronder på säcken. Det var många år sedan nu och kändes riktigt ovant. Rytm, balans, teknik - inget funkar riktigt som det ska. Dessutom är handlederna inte riktigt vana så dom tar en del stryk.
Anna har fortfarande problem med höften så efter säcken så blev det bänkpress, följt av leg-raises och chins. Anna börjar bli riktigt stark i chinsen. Jag hjälper henne upp och släpper på toppen så hon får hålla där en stund och sen ta hela nedvägen själv. Det går fort framåt.
Vi avslutade med 3st tvåminutersronder på säck. Jag lyckade göra illa handleden med några sekunder kvar. Inget allvarligt dock. Något som oroar mig lite är att jag fortfarande är darrig i händerna såhär nästan ett dygn senare. Har för mig att jag ibland var darrig på samma sätt när jag faktiskt tränade på säck regelbundet men jag minns inte riktigt.
I dag känner jag ganska rejält av gårdagens VO2 i rygg och axlar och FN funderar som sagt på att förklara mina händer som katastrofområde. Att lyfta vikter är inte att tänka på vilket innebär gymnastträning.
Har övat på mina front levers. Såg en instruktionsvideo på youtube där dom går från tuck till att sträcka ut bara ena benet och sen växla. Det funkade rätt bra för mig.
Efter det blev det det som jag tidigare kallat för en Bergqvist i brist på bättre namn: att i ringarna, från en L-seat luta sig fram, krypa ihop, böja armarna och försöka gå upp till en tucked planche. Just nu sitter ringarna fästa i dörrtrapetsen vilket gör att jag inte kan falla över framåt tack och lov. Övningen kommer bli mycket svårare med ringarna i taket. Efter tucked planche går man tillbaka till L-seat så kontrollerat man kan.
Till sist har jag fått en liten ledtråd till hur jag ska kunna klara en muscle-up: false grip! Länk till artikel här. Jag ska öva på den så får vi se hur det går.

3 kommentarer:

  1. Coolare bild får man leta efter....

    SvaraRadera
  2. Jo, utan false grip är MU väldigt svårt.

    SvaraRadera
  3. Sen så är tucked planche på ringar hiskeligt svårt (eller är det bara jag) iom att ringarna måste hållas så lågt mot höften. Prova att istället gå hela vägen upp till shoulderstand?

    http://www.drillsandskills.com/article/17 denna publicerades i crossfit journal för ett gäng år sen och är en jättebra artikel på "enkla" ringövningar.

    SvaraRadera