onsdag 9 september 2009

Really long cycle


Jon:
Som Anna redan berättat körde vi ett ganska hårt kettlebellpass i måndags. Först 20 swingar med tung kula - Anna 24, jag 32 - sen vad jag skulle vilja döpa till "really long cycle". En vanlig "long cycle" är det samma som clean och jerk med två kulor. Vi körde bara med en kula men clean, racksquat, thruster, snatch i sträck och sen tillbaka till clean. En reps består alltså av en clean, sedan en squat med kulan i rack direkt följd av en pushpress och tillslut en snatch. 5 sådana på varje sidan - Anna med 16 och jag med 24. Efter det chins. Anna 5 reps med fötterna på pilatesboll och jag 10 reps.
Planen var att köra varannan gång i 10 rundor men vi insåg rätt snart att det var väl högt siktat och stannade på 5 rundor var på lite drygt 30 minuter. Den sista rundan var jag på väg att tappa kulan hela tiden eftersom greppet inte höll och chinsen fick jag ta några i taget. Pumpen i underarmarna var....omfattande.

Idag var det tyngdlyftning på Pro gym igen. Marklyften gick riktigt bra. 5 set med 5 reps på 11o kg som inte kändes alltför tunga.
Sen bänkpress. 5 set på 70 kg med 4 reps. Det var betydligt tyngre och det känns lite som att jag ligger still i bänkpressutvecklningen. Lyckades göra en femma i sista setet men det var riktigt tungt. Om jag ligger kvar på samma nivå en vecka till så får jag börja tänka om. Antingen tyngre vikt, färre reps och fler set eller lättare vikt och fler reps alternativt båda. Vi får se.
Jag avslutade med chins och dips. Det gick inget vidare. Ska nog vara lite försiktig med att köra viktade chins. Det känns som att det sliter på armbågarna.
Är riktigt sugen på att köra frivändningar och knäböj i morgon.
Jag har också börjat öva på min planche. Jag klarar frog stand i en minut och jag klarar också advanced frog stand men det känns som att jag borde lära mig att göra den tyngre. Som den ser ut nu lägger jag knäna alldeles för mycket på utsidan av armbågarna så att den liknar en vanlig frog. Ju mer man låter knäna gå mot insidan av armbågarna ju tyngre blir det och ju mer sjunker knäna mot marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar