fredag 21 augusti 2009

Iron man


Det blir inte så mycket kettlebell den här veckan. Gymmet har känts så inbjudande. I går jobbade Anna hela dagen så jag fick gå dit själv. Det är en härlig när man inser att man verkligen saknar någon när man är isär. Ett lite styng i hjärtat som gör en glad och stark. Mer vikt på stången alltså. Körde ju på 100 kg i marklyft för första gången för några dagar sedan. Nu känns det helt stabilt där så det blev:
4*100
4*100
5*100
5*100

och avslutning med 4 krispiga repetitioner på 120 kg. Mycket nöjd med mig själv! Jag borde inte ha några problem med att klara min dubbla kroppsvikt inom ett par månader.
I bänkpressen låg jag kvar på samma vikt som senast men gjorde en extra repetition i varje set. 5 set med 5*65 alltså. Tungt men inga problem.
Hann inte med några frivändningar men de numera obligatoriska chinsen och dipsen gjordes i mästerlig stil. 6*5 chins med 10 kg runt midjan och 3*12 dips.
Jag har ett lite nytt upplägg på träningen. Efter varje pass tänker jag skriva ned vad som är målet för nästa träning. T.ex. är målet för nästa marklyftpass 5 set på 4*120 kg. På det här sättet kan jag ladda för passet i förväg och slippa fundera så mycket på hur det egentligen kändes förra gången. Kanske klarar jag inte målet men då står det kvar till nästa gång.

Sen har jag tänkt lite på 16-tons. Jag skulle vilja göra en ännu hårdare utmaning. Lite som en lyftandets Iron Man. Min tanke är att lyfta en hel dag - 16 timmar. Målet skulle då vara 100 ton. 16-tons gick relativt lätt att göra. Den krävde i stort sett bara att man planerade vilka övningar som skulle göras och ett plausibelt tidsschema samt att man inte tömde baren någonstans dagen innan. 100 ton skulle vara en helt annan grej. Det skulle krävas ganska noggranna beräkningar av övningar och tidsintervaller samt ordnande av logistik som matlådor och liknande. Jag ska börja fundera på det så får vi se om ett par månader. Här är en länk till en lista på hur mycket alla superhjältar kan lyfta. Jag vill alltså placera mig i kategorin "Superhuman: Potentially incalculable, able to lift in excess of 100 tons".

Till sist säger jag bara Usain Bolt! Jag menar....va fan!!!

1 kommentar:

  1. 100 ton-youre crazy:)

    En sån där superhjältelista har jag alltid velat haft, nu slipper man ju gissa. Jag ska fan skriva ut den o sätta upp i garaget (enda stället jag tror den får sitta kvar ett tag i varje fall)!

    SvaraRadera