söndag 30 augusti 2009

Snatchtest - completed



Jon:
I morse bar det ut mot Älvsjö och träning med Fredrik. Han meddelade oss leende att man på RKC-certifieringen gör snatchtestet direkt på morgonen den första dagen. Alltså gör vi det också. Tyvärr var Annas händer såpass trasiga efter vår senaste snatch-session att det inte var att tänka på för hennes del så där blev det swingar istället. Inte heller det någon lisa för händerna men lite bättre. Själv greppade jag Dragondoor 24an och körde på. De första 40 gick i rasande tempo. Handbyte efter 10 reps. Efter det började lungor och hjärta så smått vakna till och undra vad som försegick. Trots det kunde jag köra på med 10or fram till 60 där jag fick gå över till 5or. När jag vid 95 reps frågade Fredrik hur lång tid det var kvar lät det som svaret var 5 sekunder och jag tryckte på allt vad jag hade för att åtminstone klå mitt senaste personbästa. Det visade sig att det var 25 sekunder kvar och jag klarade 100 med god marginal. Inte med crisp teknik på de 5 sista men iallafall. 9 månader före utsatt tid.
Det var ju dock bara inledningen på träningen. Anna fick gå på see-saw med två tolvor och jag fick köra overspeed eccentric snatches också med en tolva. Kortfattad innebär overspeed eccentrics att man inte bara snatchar upp kulan utan att man också drar den ned och därigenom ökar kulans kraft i bottenläget där den så att säga fångas upp igen. Denna teknik är en viktig del av Kenneth Jay's Viking Warrior. Ävne när man kör med en såpass lätt vikt som 12 kg tar man fort slut. Inte på samma sätt som med en tyngre vikt då man lätt kan fortsätta att snatcha. Det är mer som att den explosivitet som krävs just för att kasta kulan nedåt och fånga upp den dör och man övergår till "vanliga" snatchar. Här är det därför viktigt att köra med en tillräckligt lätt vikt. Blir det för tungt får man aldrig någon riktig fart i det.
Efter det blev det figure-8-to-hold och plankan och tillslut 50 halva TGUs på varje sida. Det var riktigt jävligt och lång tid tog det.
Sammanfattningsvis ett bra pass som vanligt med Fredrik. Vi har alltid roligt och lär oss något nytt. Fredrik tar sig tid och lyssnar på var vi har att säga och på våra funderingar.
Anna var inte riktigt klar med träningen efter det här dock utan tog ett polepass ett par timmar senare. Bilder kommer snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar