onsdag 5 augusti 2009

Sixteens tons - utmaningen


1946 spelade Merle Travis in låten "sixteen tons". Låten var helt nyskriven men gjord för att likna gammal folkmusik. Texten handlar om det hårda livet i kolgruvorna och trucksystemet som i princip gjorde arbetarna livegna. Det finns otaliga coverversioner av låten men den mest berömda sjungs av Tennessee Ernie Ford. Låtens första vers och refräng är som följer:

"Some people say that a man is made out of mud,
a poor man is made out of muscle and blood,
muscle and blood an skin and bones,
a mind that's weak and a back that's strong.

You load sixteen tons and what do you get?
Another day older and deeper in debt.
St. Peter, don't you call me
'cause I can't go
I owe my soul to the company store."

Utmaningen är därför följande: lyft 16 ton under ett pass. Alla övningar där hela vikte lyfts är tillåtna, dvs. chins är ok men armhävningar är det inte. Vikten multipliceras med antalet reps. 100 swings med 24 kg blir alltså 2400 kg, 10 bänkpressar med 100 kg blir 1000 kg. Skriv ned allt ni gör och tiden det tar och skicka hit som kommentar.

2 kommentarer:

  1. Kul utmaning. Jag ska komma ihåg den och ta den vid tillfälle. Om jag gör knäböj med min son på axlarna blir det, vänta nu, 16000/20 = 800. Hoppsan 800 knäböj med 20 kilo (min egen vikt får jag väl inga poäng för) Jag återkommer.

    SvaraRadera
  2. Du kanske kan få grabben att hålla i en stekpanna eller något annat tungt. Dessutom växer dom ju. Kör på! Vi ska till Gotland och lyfta stenar.

    SvaraRadera