onsdag 16 september 2009

A little bit of this, a little bit of that


Jon:
Jag börjar friskna till. Minigrisinfluensan är lite som en weekend trip. Är dock fortfarande lite snuvig och varm så det blir ingen hårdträning än. Har i stället jobbat lite på min flexibilitet med hjälp av "face the wall squats". Pavel rekommenderar att man gör den några gånger om dagen så så får det väl bli. Synd att man ser ut som ett fån bara. Försöker också stretcha ut axlarna för att någon gång kanske kunna göra over-head squats.
Har också gjort några pressar med 24an. Som vanligt känns högern bra och vänstern dålig. Kanske ska jag sluta att träna högern helt en stund och bara koncentrera mig på vänstern och handstand pushups. Det är inte bara så att jag är svagare i vänstern. Jag har liksom inte alls tekniken. På högern kan jag verkligen låsa hela övriga kroppen och låta all kraft gå in i pressen. På vänstern går det inte alls. Speciellt svag är jag i bottenläget vilket gör att push-pressar inte känns som en jättebra lösning. Kanske får jag gå ned till 16, jobba in tekniken och jobba mig uppåt. Kanske mer statisk träning och negativa reps. Tips någon?
Försöker också jobba på min första pistol genom att göra knäböj med fötterna ihop och en 16kg som motvikt. Det går inte så bra än men jag tror att det är en bra övning. Kan t.ex. fokusera på att hitta rätt ställning med rak rygg och bröstet fram i bottenläget.

På den andra sidan av mind/body-klyftan har jag idag några tips. Det första är crossfit Uppsalas hemsida. Om ni bor i akademikerhögborgen så besök genast hemsida och faciliteter. Dom verkar ha skitkul!
Det andra tipset är Staley training systems. En strålande hemsida med massor av bra, välskrivna artiklar. Jag har fått massor att tänka på.

1 kommentar:

  1. Tack för länkandet till CrossFit Uppsala och big ups för en informativ och rolig sida. Jisses vad allsidigt ni kör!

    SvaraRadera